Garso vaidmuo savęs pažinimo procese
Garso vaidmuo savęs pažinimo procese
Vedų raštai teigia, jog tinkamiausias būdas pažadinti dvasinę sąmonę — giedoti transcendentinius Harė Krišna garsus ir jų klausytis. Garso galia stimuliuoja sąmonės pokyčius — tai pripažinta tiesa. „Didžiausią įtaką sielai turi klausa"10 — pastebėjo anglų filosofas ir politinis veikėjas Fransis Bekonas.
Įprasti materialūs garsai nepajėgia pažadinti dvasinės sąmonės, — reikia girdėti dvasinius garsus. Todėl beveik visos pasaulio religijos siūlo medituoti Dievo žodį. „Pradžioje buvo žodis. Tas žodis buvo pas Dievą, ir žodis buvo Dievas"11 — rašo Evangelijoje Šv. Jonas. Dieviško garso kokybė skiriasi nuo žemiškojo, materialaus. Šį skirtumą „Išpažintyje" gražiai atskleidžia Šv. Augustinas. Kartą pasibaigus mistinei ekstazei jis sakė, „kad vėl girdėjo mūsų vapaliojimus, kurių kiekvienas žodis turėjo pradžią ir pabaigą. Tačiau Viešpaties Žodis, glūdintis Jame, yra niekados nesenstantis, visad atsinaujinantis"12. Evangelijoje pagal Šv. Joną Kristus moko: „Žodžiai, kuriais į jus kalbu, yra dvasia"13.
Tokie pat svarbūs, kaip kad Žodis ar Dievo mokymas, kupinas nepaprastos jėgos, galįs pertvarkyti ir patobulinti mūsų gyvenimą, yra ir tikrieji Dievo vardai, kuriuos kartais giedame balsu, kartais — tyliai medituojame. Dievas yra visiškai absoliutus ir dvasinis, o Vedų raštai sako mums, kad šventuose varduose slypi visos Jo dvasinės galios. Tarp švento Viešpaties vardo ir Paties Viešpaties nėra jokio skirtumo. Todėl šventas Dievo vardas yra toks pat tobulas, kaip ir jis Pats" — tvirtina ,,Padma-Purana". Filosofas stoikas Maksimas pažymi: „Yra vienas Aukščiausias Dievas, visa ko Viešpats ir galingas Tėvas. Tai Jį šloviname daugybe vardų"14. Mūsų amžininkas žydų teologas Martynas Baberis irgi teigia, kad visi Dievo vardai — šventi"15.
Biblijoje rasime daug panašių teiginių. Senasis Testamentas tvirtina: „Dievo vardas — tai galinga tvirtovė. Teisieji pasislepia joje ir yra saugūs"16. Karalius Dovydas psalmėse skelbia: „Dievo vardą giesmėm pašlovinsiu"17. Iš tiesų jose dažnai randame Dievo vardus: „Visos tautos, Tavo sutvertos, ateis ir melsis Tau, o Viešpatie, ir šlovins Tavo vardą...18 dėkokite Viešpačiui, šaukitės Jo vardo, garsinkite Jo darbus žmonėse. Giedokit Jam psalmes, skelbkit Jo darbus stebuklingus. Teesie šventas Tavo vardas..18 Pagerbkit Jį tamburinais ir šokiais, pagerbkit Jį liutnėmis ir vargonais, pagerbkit Jį skambiais cimbolais2'. Pranašo Izaoko žodžiais tariant, Dievas — „Tas, kuris gyvena amžinybėje, kurio Vardas Šventas"21. Kitame amžiuje didis žydų mistikas Izraelis Šernas Tovas (1699—1761) pradėjo Hasidizmą — populiarią pietistų srovę Judaizmo religijoje. Hasidistai irgi gieda ir šoka Aukščiausiojo Viešpaties garbei.
Mokydamas savo mokinius maldų, Kristus šlovino Viešpaties vardą: „Tėve mūsų, kurs esi Danguje, Teesie šventas Tavo vardas". Šv. apaštalas Povilas rašo laiške romėnams: ,, ...todėl bus išgelbėtas tas, kursai šaukiasi Dievo vardo"22.
Istoriko Eufibijaus duomenimis, ankstyvuoju krikščionybės laikotarpiu bažnyčioje visi sutartinai šlovinę Dievą giesmėmis23. Iki šiol visas pasaulis pripažįsta ir gieda Grigaliaus Giesmes, kurias dar šeštame amžiuje išpopuliarino popiežius Grigalius Karališkasis, bei genialų Hendelio kūrinį „Mesijas" ir „Aleliuja" („Pagerbtas būk, Viešpatie!")
Krikščioniškoje bažnyčioje ne tik buvo šlovinamas Viešpats bei Jo vardas, bet ir kalbamas rožančius. Ir dabar šią tradiciją tęsia milijonai pasaulio katalikų. Graikų ortodoksinės bažnyčios šventasis Chrizostomas siūlė „malda kreiptis į Dievo vardą" ir sakė: „ ...te niekad ši malda nenutyla"24. Rytiečių bažnyčiose nuolatos kartojamos maldos Jėzui („Viešpatie, Dievo sūnau, pagailėk mūsų"). Štai kaip „Piligrimo kelyje" meditaciją aprašo rusų vienuolis: „Nepaliaujama malda Jėzui — nuolatinis, nepertraukiamas dieviško Jėzaus vardo šaukimasis širdimi ir dvasia... ir tasai, kuris visada malda kreipiasi į Jėzaus vardą, pajus tokią neišsenkamą palaimą ir poreikį be atvangos melstis, jog neišgalės be jos daugiau gyventi"25.
Ir Islamo pasekėjai garbina Dievo (Alacho) vardus ir juos medituoja. Tradiciškai Alachas turi devyniasdešimt devynis vardus, vadinamus „Nuostabiais vardais". Jie iškalti ant istorinių paminklų, pvz., Tadž Mahalo Šventovėje, mečečių sienose. Dievo vardus musulmonai šlovina, kalbėdami rožančių, kuris suvertas trimis eilėmis po 33 karolius. Kartojant šventus vardus mintys krypsta į Dievą. Kiekvienoje Korano dalyje kreipiamasi į Dievą dviem vardais: „Al-Rachman, Al-Ra-chim (Dieve gailestingas Dieve maloningas)". Kiti Dievo vardai arabų kalba šlovina Dievą-kūrėją, Dievą-aprūpintoją, Dievą-karalių.
Indijos sikhai ypač aukština Dievo vardą. Dievą jie vadina tiesiog „Narna" — „vardas". Sikhų religijos pradininkas Guru Nanakas sako: „Gaiva dvelkiančiomis ryto valandomis, aš medituoju tikrojo vardo malonę..." Jis tvirtina regėjęs viziją Paties Viešpaties, kuris liepęs: „Eik ir kartok Mano Vardą. Eik ir žiūrėk, kad jį kartotų kiti"26.
Londono universiteto lyginamųjų religijos studijų profesorius Džefris Perinderis savo knygoje „Garbinimas pasaulio religijose" rašo, kad budistai irgi naudoja rožančius: vienuoliams skirti dideli karoliai, pasauliečiams mažesni. Didžiajame rožančiuje suverti 108 karoliai. Toks dvigubo 54 laiptelių kelio į bodhisatvą (apšviestą būvį) simbolis. Didelis karolis viduryje — Buda.
Masiškiausios Japonijos religinės Budizmo sektos „Tyrasis kraštas" nariai medituoja ir kartoja Budos vardą (namu amida butsu). „Po visą pasaulį plinta Šventojo vardo skaistybė — šviesos sklidina jo dovana"27 — sako sektos steigėjas Sinra-nas Šoninas. Budizmo religija tvirtina, kad maldininkas, giesmėmis šlovinantis Budos vardą, išsivaduoja iš persikūnijimų rato ir eina pas Budą, esantį Tyrajame Krašte — dvasiniame pasaulyje.
Atnaujinta (Ketvirtadienis, 22 Liepa 2010 18:35)